Hälsosamt ätande

Grundpelare för hälsosam mat
Måltidsrytm
Det rekommenderas att man dagligen äter 5 – 6 måltider med 3 – 4 timmars mellanrum. En regelbunden måltidsrytm hjälper till att dämpa hungerkänslan, så att man äter med måtta, och förebygger på det viset bl.a. hetsätning. När du äter jämnt och regelbundet under dagen, orkar du också bättre koncentrera dig på vardagssysslorna.

Tillräckligt av alla energinäringsämnen
Kolhydrater, proteiner och fetter, som hör till energinäringsämnena, är alla viktiga för vår kropp. Kolhydraterna är kroppens viktigaste energikälla, men till kolhydraterna räknas också näringsfibrer, som har många hälsofrämjande effekter. Fett fungerar också som energikälla för kroppen, men dessutom behövs fett bl.a. som byggnadsmaterial för cellmembran, för en normal hormonaktivitet och för att fettlösliga vitaminer ska absorberas. Proteinerna är ett viktigt byggnadsmaterial för vår kropp. Proteiner kan likväl användas också som energikälla, om kroppen inte får tillräckligt med energi av kolhydrater och fetter.

Inget av ovannämnda energinäringsämnen bör således undvikas i kosten, å andra sidan är det inte heller skäl att överdriva och äta alltför mycket av något energinäringsämne. Maten är inte enbart kalorier! När kroppen får tillräckligt av alla tre energinäringsämnen via kosten, kan den använda dem inte enbart för att producera energi, utan också för andra viktiga uppgifter, som de här ämnena har i kroppen. Därför är det bra att dagligen äta alla olika energinäringsämnen med jämna mellanrum.

Kosttriangeln som modell för en hälsosam kost
Den kosttriangel som Statens näringsdelegation har tagit fram visar hur en mångsidig kost är uppbyggd. Triangeln ska tolkas på följande sätt: ju större låda och ju lägre ner i triangeln lådan finns, desto större mängd borde man äta av innehållet i ifrågavarande låda. Man kan ta modell av kosttriangeln, t.ex. för måltider under en vecka eller en månad.

Enligt kosttriangeln utgöRuokakolmio Sv med copyrightr grönsaker, bär och frukter grunden för kosten. Också spannmålsprodukter spelar en stor roll i kosttriangeln. Ät grönsaker, bär, frukter och/eller fullkornsprodukter vid varje måltid! Av dem får man bl.a. fibrer, som är bra för att magen ska fungera och hjälper till att hålla hungerkänslan på avstånd. Även om mjuka fetter (vegetabiliska oljor och margariner, nötter, frön) har en liten låda i kosttriangeln och står för en mindre andel av kosten än t.ex. grönsaker, är det ändå viktigt att komma ihåg att dagligen äta mjuka fetter. I toppen av triangeln finns sällanmat, det är delikatesser som också hör till en normal kost.

Om någon del av triangeln helt saknas i kosten, finns det en risk för att kroppen inte får alla näringsämnen som den behöver. Genom att äta varierat av alla delområden i triangeln, kan du komponera en mångsidig och näringsrik kost åt dig själv!